Idag finns det många sätt att återvinna plast. Det enklaste är mekanisk återvinning – förutsatt att plasten är av samma typ och kvalitet. HDPE-plast, som lämpar sig väl för återvinning, utgör bara omkring sju procent av all förpackningsplast. Och bara en liten del av den används till att tillverka avfallskärl.

Så varför förbränns fortfarande avfallskärl i Finland i stället för att återvinnas?
Det finns flera orsaker:
- Fram till nu har det inte funnits anläggningar i Finland som kunnat hantera avfallskärl.
- Återvinning har inte varit ekonomiskt lönsam.
- Det kräver arbete – rengöring samt demontering av hjul och andra delar.
- Det är enklare och snabbare att skicka kärlen till förbränning.
En ny möjlighet till återvinning
I Sverige är cirkulär återvinning av avfallskärl redan en verklighet.
Nu följer även Finland efter – alla HDPE-avfallskärl kan återvinnas i ett cirkulärt flöde och bli till helt nya kärl.
Det innebär konkreta besparingar av naturresurser och minskade koldioxidutsläpp.
1 kg återvunnen plast sparar 1,5 kg koldioxidutsläpp jämfört med ny plast. Källa: Yle
Ett 240-liters avfallskärl väger cirka 10 kg – vilket motsvarar en besparing på 15 kg koldioxid per kärl.
En lastbil med 900 kärl sparar upp till 13 500 kg koldioxid – motsvarande 96 000 kilometer körning. Källa: openco2.net
Upphandlingar – nyckeln till cirkulär återvinning
Under 2024 beräknas cirka 1,6 miljoner kilo avfallskärl upphandlas i Finland.
Än så länge har inga uppdrag haft återvunnet material som det viktigaste kriteriet.
Upphandlingslagen driver ännu inte tillräckligt starkt på användningen av återvunnet innehåll.
Samtidigt genererar Finland cirka 370 000 ton plastavfall varje år – mindre än 15 procent återvinns.
Den siffran inkluderar dessutom inte avfallskärl.
Förändring sker när vi agerar tillsammans
När flera aktörer delar samma vision kan allt bli möjligt.
Kesrec, ESE GmbH, Finncont och PWS samarbetar nu för att etablera ett cirkulärt kretslopp för avfallskärl även i Finland.
Tillsammans kan vi göra cirkulär återvinning till det nya normala – även för avfallskärl.

